Synstræning
med Tørks egne ord.
|
<<tilbage
|
Klik på billed for
at se det som stort.
|
I
tiden april 2003 – november 2004
Vi
er en familie på fire. Far Kristian, mor Ulla og to drenge,
Mikkel på 16 år og Tørk på 14 år,
som
begge har gået til synstræning hos Lene Frigast i 1½
år.
Mikkel
er det man kalder normalt fungerende, mens Tørk har
Asperger syndrom.
Mikkel
går nu i 10. klasse og Tørk går i
kontaktklasse. Begge drenge har megen erfaring med
specialundervisning i dansk. Også den erfaring, at det ikke
har hjulpet en hel masse.
Tørk
har haft stort set alt hvad der findes på markedet af dansk
materiale til første klasse. Noget af det flere gange.
Alligevel var det sådan, at når Tørk så
et billede af en bi og han neden under læste B I, blev det
til hveps! Var der en so på billedet blev det til S O –
gris! Han havde over hovedet ingen ”sans” for
bogstavernes lyd og betydning.
Med
Mikkel kæmpede jeg længe med skolen. Jeg holdt på
at der var noget galt, men først da Mikkel kom i fjerde
klasse, og jeg en dag så noget han havde skrevet om
idrætsdagen de havde haft, skete der noget. Det var nemlig
det rene volapyk. Der var ikke to bogstaver der var sat sammen,
så de dannede mening. Herefter fik han specialundervisning.
Jeg
brugte utallige timer på at hjælpe ham med lektierne.
Stile var et mareridt. Det blev højst til en halv side med
store skrifttyper og dobbelt linieafstand.
Ved
et tilfælde hørte vi om synstræning. I starten
slog jeg det hen. Vi havde været ved øjenlæge,
og der var ikke noget galt. Jeg havde på daværende
tidspunkt en helt forkert opfattelse af synstræning. Ja,
skal jeg være helt ærlig, kendte jeg det ikke, og var
heller ikke interesseret. Jeg havde nok at gøre.
Heldigvis
var min familie vedholdende, og skaffede os en brochure og nogle
artikler om synstræning. Da jeg læste dem, var jeg
solgt, men stadig lidt skeptisk. Det rettede en telefonsamtale
med Lene dog hurtigt op på. Det her måtte vi bare
prøve. Gjorde vi det ikke, kunne vi ikke vide om det
hjalp. Men gjorde vi det, kunne vi sige, at vi havde prøvet.
En
rigtig forståelse fik jeg, da jeg et par dage efter vi var
begyndt på træningen, deltog i et kursus som Lene
holdt. Her fik jeg virkelig en aha-oplevelse. Den var helt
sikkert med til, at jeg fik mod på at tage hårdt fat
på træningen.
Vi
var til den første undersøgelse i februar 2003 og
begyndte træningen april samme år.
|
|
|
Det
har været spændende, lærerigt, hårdt,
sjovt, kedeligt, forfærdeligt, dejligt, opslidende og hver
en krone og sveddråbe værd.
Der
er mange følelser der har været i gang.
Vi
blev alle sammen meget hurtigt trygge ved Lene. Det var meget
vigtigt, især for Tørk.
Rent
praktisk betød det, at vi tog turen til Holstebro med ca.
1½ måneds mellemrum. En tur på godt 200 km.
tur retur.
Vi
var altid afsted hele familien, for det var et fælles
projekt. Det var også vigtigt for os som forældre, at
vi begge hørte Lenes instruktioner. Var der noget den ene
ikke fik helt med, gjorde den anden det som regel. Det var nu
også så spændende, at ingen af os godvilligt
ville gå glip af noget. En enkelt gang var jeg ikke med på
grund af sygdom, og da følte jeg mig godt og grundigt
snydt.
Det
betød også at vores stue forandrede sig. Vi fik
pludselig en balancebom til at ligge midt i det hele. I loftet
hang der en bold, på opslagstavlen skiftende ark med tal,
bogstaver eller pile. En overgang havde vi også en gammel
springmadras stående. Det så ind imellem lidt rodet
ud, men det måtte vi bare vende os til.
Det
gav anledning til en hel del nye ”selskabslege” når
vi havde gæster. Ikke så få gange har familie
og venner prøvet at lave de øvelser som drengene
lavede hver dag, og ikke så få gange har Mikkel og
Tørk kunnet brillere med deres nylærte kunnen. En
ting, som hjalp dem til at se, at det gav pote at træne. At
de virkelig lærte noget, som andre måske også
burde lære.
Vi
var fra starten indstillet på, at vi skulle passe
træningen. Vi ville have valuta for pengene, og det betød,
at vi selv måtte lægge et stort stykke arbejde i det.
Når
man træner, gør man det hver dag. Skal man i byen,
kan man blive nød til at stå tidligere op, for at nå
at træne inden man skal afsted. Den første sommer,
tog vi de øvelser med på ferie, som vi kunne. Ellers
kom f.eks. Mikkel hjem for lige at træne. Den anden sommer
holdt vi fri hele skoleferien.
For
os blev træningen en lige så naturlig del af
hverdagen, som det at spise eller gå i bad. Med nogle
programmer tog det en time hver dag, andre gange mindre. Det var
bare noget man gjorde.
En
del af øvelserne var sjove, og mindede om nogle af de
lege, som jeg legede i skolegården da jeg var barn. At
sjippe f.eks. både forlæns og baglæns. At gå
på balancebom. At stå på et ben. Hvor mange
gange har jeg ikke brugt det, når vi hoppede i elastik?
Mikkel og Tørk fik også lært at slå
kolbøtter.
Men
nogle af øvelserne gav også problemer for Tørk.
Han fik seneskedebetændelse i håndleddene. En
svaghed, som jeg også døjede en del med i teenage
årene.
Her
var Lene god til at finde andre øvelser, som trænede
de samme funktioner på en anden måde.
Tørks
skole var fra starten meget positive og støttede os det de
kunne. Det skete f.eks. ved at jeg instruerede dem i nogle af
øvelserne, og så trænede lærerne med
Tørk hver dag. Ikke særligt længe, måske
bare 10 – 15 min.
|
|
|
I
starten tog det længst tid, og var mest fysisk krævende.
Det var også her det var lettere for mig at kontrollere at
de gjorde tingene rigtigt. Senere da det mest var ”noget
der foregik i hovedet”, følte jeg mig lidt uden for.
Jeg havde ikke en jordisk chance for at kontrollere, at der skete
noget, at de trænede rigtigt. Lene grinede lidt af mig. Det
måtte jeg bare vende mig til, og det gjorde jeg så,
om end med noget besvær.
Når
man har et barn med en diagnose inden for autismespektret, ved
man, at en stram struktur på hverdagen kan være
nødvendig.
Sådan
var det også hos os i lang tid. Tørk brugte
piktogrammer, så vi måtte selvfølgelig lave et
der hed ”træning”.
Det
betød ikke, at det hele gik gnidningsløst –
tvært imod. Jeg tror at vi for næsten hvert nye
træningsprogram, har haft et stort skænderi.
Inden
vi gik rigtigt i gang, havde jeg det naive håb, at drengene
kunne træne sammen og hjælpe hinanden. Det håb
svandt brat. Jeg var nød til at være med hele tiden,
ellers gik det hele op i ”hat og briller” eller også
skændtes de.
Det
var meget svært for Tørk at træne noget nyt,
at få et nyt program. Pludselig gik han fra at være
god til øvelserne til at have meget svært ved dem.
En del af Mikkels og Tørks øvelser var de samme,
men ikke alle. Tørk havde det meget svært med, at
Mikkel var bedst til det meste.
Gang
på gang måtte jeg forklare, at de have forskellige
handicap og derfor ikke kunne lære alting lige hurtigt. At
Tørk jo havde Asperger syndrom, og at det bestemt ikke
gjorde det nemmere. Og gang på gang måtte jeg
fortælle ham, at hvis han snød, snød han kun
sig selv. At der ikke var noget ved at træne noget, som man
kunne i forvejen.
Jeg
har ikke tal på de gange, hvor det hele er kørt op i
en spids. Hvor jeg har truet med at stoppe helt, for jeg ville
ikke bruge tid og betale for noget, som Tørk ikke ville
gøre sig umage med.
Ja,
vi har råbt og skreget ind imellem, begge to. Ret
usædvanligt, da det normalt ikke er noget vi spilder tid
på. Heldigvis gik det hver gang sådan, at vi hurtigt
faldt ned, fik en lille snak og blev gode venner igen. Bagefter
følte vi begge, at luften var renset, og at vi var klar
til at knokle videre.
Tørk
og jeg har tit talt om, at det var ”nødvendige”
skænderier. Bagefter gik det hele meget bedre – ind
til vi kom i gang med et nyt træningsprogram!
Mikkel
og jeg havde også vores ture, men det var ikke helt så
slemt som med Tørk.
Når
jeg trænede med drengene, måtte far lave mad. Grunden
til den fordeling var, at Kristian også har nogle
samsynsproblemer, som gør, at han ikke kunne hjælpe
drengene. Jeg kunne, men hvor blev jeg dog træt i hovedet.
Jeg kunne nok også have gavn af lidt træning!
Men
træningen har bestemt også givet mange positive
oplevelser. Vi har haft mange grineture, og vi har hygget os med
det. Ind imellem gik der sport i at blive så god som
muligt. At sætte en ekstra trumf på.
|
|
|
Finde
på et eller andet lidt ud over det sædvanlige. Som da
Mikkel stod så længe på et ben på
balancebommen, at han blev træt og faldt ned. Ikke fordi
han ikke kunne holde balancen!
Da
Mikkel og Tørk skulle lære at sjippe, var det nogle
gevaldige badutspring de lavede i starten. Det så
simpelthen så komisk ud, at ingen kunne lade være med
at grine. Da de blev gode til det, gik de højt op i at slå
rekorder i antal hop.
Ind
imellem blev de så gode til at lave øvelserne, så
jeg ikke behøvede at sige hvad de skulle gøre, de
snød mig og gjorde det inden jeg var klar.
Mindeværdig
var den dag, da Mikkel udfordrede sin kammerat i stavningens
kunst. Kammeraten var god i denne disciplin, men måtte
alligevel indkassere et nederlag, da Mikkel stavede mayonnaise
rigtigt, og han ikke gjorde!
Nej,
det var ikke kun surt slid.
De
store højdepunkter var, når vi kom ned til Lene, og
hun kunne se, at træningen havde båret frugt. Lene
var god til at fortælle hvorfor de forskellige øvelser
skulle laves. Ikke kun til os voksne, men bestemt også til
drengene. Den ros vi fik, var med til at give nye kræfter.
Selv om vi alle var totalt bombede når vi kom hjem. Der gik
en hel dag hver gang, da vi har to timers kørsel hver vej.
Vi
lavede en lille udflugt ud af det til at begynde med, men det
blev hurtigt sådan, at det kun strakte sig til, at vi fik
noget godt at spise, inden vi tog hjem. Vi var ganske enkelt for
trætte og for fyldte med indtryk til andet.
Efter
et års tid, gik mit ønske om, at drengene kunne
træne selv eller sammen, i opfyldelse. Det gik rigtig godt.
Tørk var overordentlig tilfreds, og derfor også
meget utilfreds, da vi fik et nyt træningsprogram, som jeg
var nød til at hjælpe ham med.
Tørk
begyndte at kunne se, at der skete noget med synet. Han sagde
selv, at han synes han så på en anden måde. Han
blev også meget bedre til øjenkontakt. I starten
brød han sig ikke om at Lene kiggede ham i øjnene.
Hjemme gik det bedre når vi i familien havde øjenkontakt.
Men inden længe kunne han også tolerere at Lene havde
det.
Når
man oplever at det etablerede sundhedssystem ikke rigtigt slår
til, begynder mange at søge alternative veje. Det gjorde
vi også ved at begynde på synstræning. Men det
var ikke det eneste. Jeg har i mange år gået til
zoneterapi, og jeg har også haft Mikkel og Tørk med.
De har efterhånden fået hjælp til flere
forskellige skavanker som f.eks. vokseværk.
Inspireret
af zoneterapeuten og Frede Bräuners bog og foredrag ”Kost,
Adfærd, Indlæringsevne”, skar vi kraftigt ned
på sukkerforbruget i familien. Ikke at det havde været
specielt højt, men nu blev det endnu mindre. Det samme
gjaldt hvidt brød. Samtidig indførte vi mange
grøntsager, fisk og fjerkræ i kosten. Fastfood blev
nærmest afskaffet. Skulle det endelig være, blev vi
meget kritiske over for kvaliteten.
Det
var Tørk der hørte Frede Bräuners foredrag på
skolen, og han var vildt begejstret, så han var top
motiveret. Mikkel var også med på den, og blev det
endnu mere, da han så filmen ”Supersize me!”
|
|
|
Derimod
møder jeg stor interesse fra flere lærere, både
på Mikkels gamle og nye skole (overbygning), samt
selvfølgelig på Tørks skole.
Når
jeg selv læser ovenstående, lyder det lidt voldsomt.
Jeg kan godt forstå, hvis andre siger ”det magter vi
ikke!” Det ville jeg også have sagt hvis jeg var
blevet præsenteret for det før vi gik i gang.
Til
det kan jeg kun sige – lyt til din indre stemme, indfør
de forandringer der passer til dig og din familie, og klø
så på!
Synstræning
med Mikkels egne ord.
Synstræning
har været hårdt og til tider enormt irriterende. Men
jeg har fået noget godt ud af det. Før kunne jeg
ikke skrive en stil på mere end 5 til 10 sætninger.
Det er jo ikke lige noget man får høje karakterer
for. Nu kan jeg sagtens skrive 2 til 3 sider.
Bøger
er blevet til noget jeg kan læse og ikke bare kigge på.
Inden jeg begyndte at træne, kunne jeg ikke læse en
interessant bog selv. Det irriterende mig. Men i midten af
træningen begyndte jeg at læse Dragon ball (Manga
tegneserie der var i gang på det tidspunkt). Samtidig læste
jeg en bog i skolen ca. på tykkelse med den første
Harry Potter. Det tog mig et år at komme igennem den. Jeg
var så jublende glad da jeg var færdig med den. Det
var noget af det bedste jeg havde oplevet, for det var en
spændende bog, som jeg kunne læse selv!
Nu
har jeg læst den første Harry Potter på en 3 –
5 uger og er halv igennem den anden Harry Potter, på kun 2
uger. Se det er hvad jeg kalder fremskridt!
Det
var rimeligt irriterende i starten, her snakker jeg om
kammeraterne, der gerne ville være sammen med mig, fordi
der var ingen der fattede hvad det var for noget. At jeg ikke
havde så meget tid. De fleste syntes, at det da bare var
noget man kunne hoppe over, hvis man ikke gad. Det var meget
svært at forklare hvordan det skulle hjælpe. Det var
faktisk først da jeg kunne begynde at vise nogle
resultater, at jeg var blevet bedre at læse og stave, de
kunne begynde at forstå hvorfor jeg havde gjort så
meget ud af det.
Min
klasselærer støttede op om det, og kunne også
tydeligt se, at jeg blev bedre. Det var rart fordi hvis hun ikke
havde gjort det, tror jeg ikke at jeg havde taget det nær
så seriøst som jeg gjorde.
Jeg
sagde, at det kunne være enormt irriterende, og det er nok
fordi at jeg ikke kunne få øvelserne til at fungere
i starten. Det var faktisk sådan, at hver gang vi fik et
nyt træningsprogram, kom vi til at diskutere om det, og
kunne bruge en dag på at rede det ud igen. I sådan en
diskussion kom mor altid med: ”Hvad er der ved at træne
noget man godt kan?” Jeg tænkte i mit stille sind, at
så kunne man jo blive bedre! Men jeg sagde det ikke.
Når
vi brugte sådan en dag på at ”debattere”,
fik vi ikke trænet ret meget.
|
|
|
Det
at komme ned til Lene gjorde det både nemmere og sværere.
Nemmere fordi vi fik ros. Det gav mere blod på tanden, for
ros er dejlig. Sværere fordi man fik nyt træningsprogram.
Der var altid en god og positiv tone hos Lene.
Synstræning
med Tørks egne ord.
Træning
er ikke altid lige skægt. Mor og jeg kom tit op at skændes
især i starten af et nyt program. Bagefter var luften så
dejlig ren. Man fik udløst alle sine aggressioner, og så
fik vi som regel ikke trænet den dag.
Det
har også været sjovt at træne, for vi har også
hygget os og gjort komplet grin med det.
Nogen
øvelser var jeg nød til at have noget musik til,
for at kunne slappe nok af, til at udføre dem. Til det
brugte vi en CD som er blevet en af mine favoritter.
Men
nu kommer mig og mor ikke rigtigt op at skændes, det er
rart, for så slipper vi begge to for at råbe og
skrige.
Det
med musik er heller ikke nødvendigt mere.
Personligt
har jeg ikke følt så store forandringer, ud over
nogle få tidspunkter, hvor jeg har oplevet ting som man er
nød til at bruge begge øjne for at kunne opleve.
Førhen
troede jeg at alle mennesker brugte et øje af gangen. Jeg
vidste ikke at man skulle bruge dem begge på en gang.
Hvad
angår skolen, har det været en væsentlig hjælp,
for vi har fået støtte der. Jeg tror at en af
grundende var, at de følte, at de havde prøvet alt,
men det havde ikke givet nogen resultater. Så derfor kunne
de ligeså godt støtte os i det her, hvis det var det
der kunne få mig til at læse.
Det
sted hvor jeg føler mest frugt af min synstræning er
nu hvor vi er begyndt at træne nogle små ord, som er
i alle sætninger. Det er meget rart at føle, for
ellers synes jeg ikke jeg har følt nogen forandringer
rigtigt, før jeg kom til nogle ”fysser”,
(fysioterapeuter) hvor jeg virkelig kunne bryste mig af at jeg
kunne nogle ting til bevidstløshed.
Nu
er jeg så småt begyndt at kunne læse, ikke kun
stave mig igennem. For kort tid siden oplevede jeg for første
gang i mit liv, at jeg synes at en bog var for nem. Ellers har
det altid været fordi jeg har haft den før og har
kunnet huske den. Det var meget mærkeligt at føle.
Mest af alt fordi jeg aldrig har prøvet det før.
Angående
venner, har jeg aldrig haft spørgsmål. Nok fordi min
vennekreds heller ikke har været helt som normale
mennesker, for jeg går i K-klasse. Jeg har ikke rigtigt
haft sådan nogle rigtig gode venner, og dem jeg har haft,
har bare levet med det, for de har også selv haft problemer
med at læse eller regne.
|
|
|
Angående
dette har jeg fået en ven her på det sidste, som
sjovt nok kun er et eller to år yngre end mig, men sidder i
nøjagtig de samme læsevanskeligheder som jeg selv.
Det blev jeg gjort opmærksom på, da min lærer
fortalte mig det.
Det
gav mig også mere lyst til at gå i gang med en bog
som passer til mit niveau. Ellers har jeg knoklet med bøger
der var alt for svære for mit læseniveau, men har dog
fundet mening i dem. Fordi at dem der passede til mit læseniveau
har været bøger fra omkring 1. klasse. Samtidig har
jeg også været meget svær at skaffe læsebøger
til, for jeg har stort set haft alle de bøger der svarer
til mit niveau. En enkelt tre gange.
Jeg
er glad for at jeg har trænet. Det har været på
en måde dumt og irriterende, men samtidig også givet
mig noget andet at lave her hjemme. Og når jeg kom ned til
Lene for at få nyt træningsprogram, var der nogen
øvelser, hvor jeg næsten var ved at drukne i ros.
|
|
<<til
top
|
|
|
<<tilbage
|
|
|